Геополітична думка України. Іщук Володимир Михайлович. Архів публікацій
понеділок, 30 серпня 2010 р.
Україна між НАТО і Росією
Всеукраїнський тижневик «Влада і політика»,
ГЕОПОЛІТИКА, Архів №1, 21 січня 2000 року
Громадсько-політичний тижневик «Влада і політика». Свідоцтво реєстрації КВ № 3973 від 6 січня 200 року. Видавець: Міжнародний громадсько-політичний журнал «ПРЕЗИДЕНТ».
© Володимир ІЩУК
Операція НАТО у Югославії засвітила наявність кризи правових і договірних засад в системі післявоєнних міжнародних відносин. Суперечності між такими поняттями, як захист прав людини і в той же час принцип невтручання у внутрішні справи, а також право націй на самовизначення й одночасно недоторканість державних кордонів створюють благодатний грунт для використання політики подвійних стандартів.
Все чіткіше окреслюється тенденція Євроатлантичних структур, схильна до впливу на політичні процеси із позиції сили. Це доводять військові операції США і НАТО у Югославії та Перській затоці. Розширення Північно-Атлантичного Альянсу за рахунок країн колишнього Варшавського договору показує жорстку і вперту експансіоністську політику західного блоку.
Москва, роздратована міжнародними поразками, не бажає миритися із втратою статусу наддержави. Вона не має достатньої міці для реалізації власних геостратегічних амбіцій, але й не хоче погодитися із нав’язаним ій сценарієм перетворення у звичайну державу.
Ментальність політичної еліти, вихованої на традиціях месіанських, імперських концепцій, своєрідна модель державного управління та особливості національного складу федерації перешкоджають процесам її трансформації в теперішніх географічних межах.
Тому у вересні 1995 року, після відмови України від ядерного статусу, Росія змінює свою стратегію шодо країн колишнього СРСР. З цього часу Москва визнає реінтеграцію пострадянського простору пріоритетним напрямом власної зовнішньої політики. Всі зусилля постімперських спецслужб, аналітичних інституцій та зовнішньополітичного відомства цієї країни направлені на досягнення цієї мети. В силу обставин, шо складаються, Україна опинилася у сфері особливих інтересів як євроатлантичних, так і євразійських структур Вони розглядають нас як буферну, прифронтову зону і плацдарм для власної економічної, політичної та світоглядної експансії.
Росія по відношенню до самої можливості подальшого утвердження України зайняла відверто деструктивну позицію. Ще у 1993 році російські політики змінили свої пріоритети шодо країн СНД, так тодішній керівник парламентського комітету у закордонних справах С.Амбарцумов відверто заявив, шо колишній Радянський Союз — це виключно російська сфера геополітичного впливу. В січні 1994 року навіть прозахідний міністр іноземних справ Андрій Козир заявив, що Росія «повинна зберегти свою військову присутність у регіонах, які перебували у сфері її інтересів протягом століть». Росії вдалося втримати близько двадцяти військових баз на територіях нових незалежних держав, завдяки яким вона фактично контролює територію колишнього СРСР. А введення російських військ в югославське Косово створює прецедент присутності Росії на Балканах.
У вересні 1995 року Борис Єльцин випустив офіційний документ про зовнішню політику Росії, де проголошувалося, шо: «Основна мета політики Росії шодо СНД — це створення економічно та політично інтегрованої асоціації держав, здатних зайняти своє незалежне місце в світовому співтоваристві... зміцнення Росії як провідної сили у формуванні нової системи міждержавних політичних та економічних відносин на території постсоюзного простору».
Рішення Державної Думи стосовно денонсації Біловезьких угод і про російський статус Севастополя, заяви Лужкова, Лебедя, Примакова, Степашина і Селезньова доводять, що плани, які розробляються в Москві, загрожують державній безпеці України.
Захід в своєму подальшому протистоянні з Росією хоче використати й Україну. Так, зокрема, Збігнев Бжезинський у своїй книзі «Велика Шахівниця» пише: «Україна для нас найважливіша. В міру того як розширюватимуться ЄС і НАТО, Україна рано чи пізно стане перед вибором: вступати їй чи не вступати до цих організацій. Щоб зміцнити свій самостійний статус, Україна, ймовірно, захоче приєднатися до обох організацій, коли почне межувати з країнами, шо є учасниками ЄС і НАТО, і коли внутрішні перетворення самої України дозволять ій претендувати на членство».
25 лютого 1998 року президент США Б.Клінтон підписав «План об’єднаних командувань», який встановлює зони відповідальності американських військових над країнами світу. Україна, Білорусь та Закавказзя увійшли до зони відповідальності військ розташованих у Європі (USЕUCOM).
Отже, як Захід, так і Росія бачать Україну у сфері своїх впливів. Тому нашій державі необхідно визначитися з пріоритетами зовнішньої політики і захистом національних інтересів у регіонах,- які мають особливе значення для її державної безпеки. Нам потрібно проводити таку політику, завдяки якій дві лінії суперництва між Росією та Заходом в Європі розмиються. Треба інтегрувати третю силу, яка перетворить пояс країн і регіонів, так званого, санітарного кордону на спільноту, яка урівноважить і збалансує напруження в Європі. Такий розвиток міжнародних стосунків був би позитивним для європейської і світової безпеки взагалі.
Україна задля збереження цілісності і незалежності мусить виробити багатоваріантну і багатоступеневу геололітичну стратегію.
Умови, які складаються в міжнародних правилах гри, не будуть для нас парниковими. Готуватися треба до перманентної боротьби за існування.
На зорі незалежності існувало декілька сценаріїв, які могли бути покладені в основу політичного курсу України:
1. Поступова інтеграція у євроатлантичні структури НАТО, ЄС тощо.
2. Союз з Росією та іншими країнами СНД.
3. Утворення блоку з країнами Балтії та Центральної Європи.
4. Блокування з країнами Причорноморського басейну.
5. Неприєднання до будь-яких блоків.
За нинішніх умов жодний із цих сценаріїв зовнішньополітичного курсу, в силу ряду причин, не може повною мірою бути реалізованим. Швидка інтеграція з Заходом або з Росією неможлива з причин світоглядного і цивілізаиійного розколу в суспільстві. Стосовно Заходу є й інша причина — гальмування економічних трансформацій в Україні. Утворення блоку і країнами Балтії і Центральної Європи є надто проблематичним, бо вони переважно прагнуть до більш тісної інтеграції з Євроатлантичними структурами; або як Білорусь з Росією. Країни Причорноморського басейну, переважно, мають безліч проблем і різновекторні геополітичні і економічні інтереси. Важливе геостратегічне розташування України унеможливлює проведення довготривалої політики неприєднання до військово-політичних блоків з сусідами.
Рано чи пізно Україні треба буде визначитися: чи вступати у якийсь із вже існуючих блоків, чи стати ініціатором утворення третьої миротворчої сили. Тому сьогодні в рамках проголошеної багатовекторності необхідно розвивати стосунки з країнами всіх вищезазначених напрямків. Тобто, треба розпочати проведення активної зовнішньої політики в усіх напрямах, але постійно пам'ятаючи про національні інтереси держави.
Вже сьогодні Україна є активним учасником міжнародної політики у східній центральній Європі, розвиваються стосунки і країнами Балтії та Польщею Україна стала ініціатором створення Причорноморської Асамблеї (ПАЧЕС). В рамках СНД наша країна є одним із найвпливовіших суб'єктів нового міждержавного об'єднання країн групи ГУУАМ.
В цьому контексті варто було б витворити більш цілісну політичну стратегію нашої держави. Україна повинна стати ініціатором створення різноступеневого блокування країн між трьома морями Балтійським, Чорним і Каспійським.
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар