Архів, Число 10 (2958) Київ-Париж, 11 березня 1999 року, ГЕОПОЛІТИКА,
Газета заснована в Парижі у 1933 році. Засновник в Україні: Фундація ім. О.Ольжича. Реєстрація Державного комітету України у справах видавництв і поліграфії та книгорозповсюдження Серія КВ, № 126
© Володимир ІЩУК

Відомий американський політолог Збігнев Бжезинський назвав появу незалежної України однією із найвідчутніших геополітичних подій століття. Він вважає, що без незалежної України Росія не зможе відродитися як імперія з агресивною, експансіоністською політикою.
Наприкінці століття Москва програла холодну війну, втратила контроль над східною Європою і республіками СРСР. Об'єднана Німеччина стала одним із центрів тяжіння для країн Центральної та Східної Європи. Протистояння біполярного світу зникло. Ні Москва, ні Вашингтон уже не відіграють колишньої ролі на європейському континенті. Відбувається перерозподіл сфер впливу в Європі.
За певних обставин сильна, демократична Україна вже сьогодні могла б стати потужним суб'єктом міжнародної політики. Ніхто б не відважився назвати третю за потужністю ядерну державу світу «буферною зоною». «Санітарним кордоном», або «полем бою третьої світової війни». Маючи під боком потужну Україну, північні політики навряд чи малювали б червоні лінії російського впливу кордонами колишнього СРСР, а гості українського Севастополя не погрожували б Києву застосуванням збройної сили у вирішенні територіальних суперечок. Захід і, зокрема, Сполучені Штати напевно вже переконалися у помилковості тодішньої політики щодо України. Але розглядати проблему треба, виходячи із реалій сьогодення.
НАТО рухається на схід. Польща, Чехія й Угорщина незабаром стануть членами цього блоку. Росія у своїй зовнішньополітичній доктрині основним пріоритетом визнає реінтеграцію пострадянського простору Протистояння або торг між НАТО і Росією може призвести до нового поділу Європи на ворогуючі табори.
Якими за цих обставин можуть бути перспективи України?
Впливовий американський політолог Семюел Хантінгтон у своїй книзі «Зіткнення цивілізацій і нова перебудова світового порядку», використовуючи цивілізаційний підхід, прогнозує, що «держави нації лишатимуться наймогутнішими дійовими особами у міжнародних відносинах, але найважливіші конфлікти у глобальній політиці траплятимуться між націями і групами країн різних цивілізацій. Зіткнення цивілізацій домінуватиме у глобальній політиці. Лінії розлому між цивілізаціями будуть фронтовими лініями майбутнього». На думку дослідника, у майбутніх конфліктах найголовнішу роль відіграватимуть не ідеологічні протиріччя, а світоглядно-культурні відмінності. Хантінгтон умовно розділяє світ на вісім глобальних цивілізацій. Зокрема, Європа ділиться на латинську (протестансько-католицьку) та візантійську (слов'янську, православну). Україна, за визначенням Хантінгтона, є культурно розколотою країною. Умовний кордон між так званими латинською і візантійською цивілізаціями він проводить приблизно по кордонах УРСР до 1939 року.
Отже, якщо догматично застосовувати метод Хантінгтона, то нинішня Україна розколота фронтовою лінією майбутнього. Тобто, на Заході існують не лише концепції глобальної політики 3.Бжезинського, який лобіює інтереси хоча й буферної, але цілісної та сильної України, а й концепції, які гіпотетично розглядають ймовірність розколу нашоі держави, або й навіть відходу її під крило двоголового візантійського орла, який знайшов притулок на вежах «Третього Риму». До речі, в минулому році в Японії вже проходила наукова конференція, де розглядалися культурні і цивілізаційні відмінності Галичини від решти України Такий підхід є небезпечним у погляді на перспективи зовнішньої політики нашої держави. І болісним є те, що наш політикум сам провокує західних аналітиків до зміщення акцентів у погляді на Україну. Світоглядний розкол суспільства, протистояння в парламенті, заяви голови законодавчої влади у Москві та Мінську, рішення Верховної Ради, прийняте під тиском лівих, про вступ до МПА СНД, наочно підтверджують наявність цивілізаційної невизначеності України.
Так склалось історично, що Україна розташована на межі трьох світів, трьох релігій і культур: православ'я, католицизму та ісламу. В трикутнику цих світоглядів формувалась і гартувалась українська нація. Значною мірою Україна як культурний феномен з'явилася завдяки боротьбі протилежних суб'єктів історичного процесу. Варшава, Москва, Стамбул та Відень змагались за панування над стратегічним простором, де споконвіку живе український етнос. Багато проблем минулого в тій чи іншій формі впливають на події в Україні і навколо неї.
На порозі XXI ст Україна знову опинилася на роздоріжжі...
Що обере Україна — прірву невизначених трансформацій Сходу, чи рух у напрямку відносно благополучного Заходу?
Жодний із варіантів інтеграції не сприятиме тому, щоб Україна найближчим часом стала суб'єктом світової політики, але на часі стоїть питання збереження державності та збереження територіальної цілісності.
Інтеграція у східному напрямкові загрожує самій незалежності. Україна у ХХ столітті пережила низку жахливих катаклізмів, пов'язаних із тоталітарним сходом. Ми втратили десятки мільйонів людей, загубили у ГУЛАГах інтелект і цвіт української нації, підірвали свій генофонд, пережили голодомор і Чорнобиль. Наслідком цих злодіянь є нинішній соціальний, економічний, політичний та демографічний стан держави. Тому намагання втягнути нас у якісь союзи із Росією не лише цинічні, а й злочинні. Сьогодні жодна серйозна політична сила в Росії не є цивілізованою, в суспільстві панують лише імперські настрої. В політичному житті Росії перемогла «націонал-патріотична» ідеологія, яка сповідує принципи ксенофобії та шовінізму. Крах економічних реформ наближення хаосу та анархії зумовлюють потребу консолідації суспільства шляхом пошуку ворогів.
Невиважені заяви політичних лідерів, висунення територіальних претензій, втручання у внутрішні справи і зазіхання на суверенітет сусідів стали політичною практикою російської еліти.
Про яку співпрацю, про яку інтеграцію може йти мова, коли найавторитетніші політики Росії виношують агресивні плани, зазіхають на суверенітет та територіальну цілісність України?
Яких експериментів над народом можна чекати, інтегруючись з Росією, на яку насувається фашизм брунатного чи червоного кольору. Чи можна буде громадянам України сподіватися на забезпечення прав людини, коли навіть «демократична» Росія знищила у 1994 - 96 рр 200 тис чеченців? На полях цієї війни лише за офіційними даними загинуло 80 тис. солдатів і офіцерів, а де гарантія, що у конфліктах агонізуючої федерації не використовуватимуться українці? Матері України пам'ятають біль втрати наших хлопців в Афганістані, який нічим не загрожував Україні.
У самій Росії все більшої актуальності набувають децентралізуючі тенденції, соціальні та етнічні конфлікти Федерація повільно агонізує, і ніяка диктатура не зупинить об’єктивного ходу історії.
То чи варто вести мову про інтеграцію з цією країною?
До речі, жодна з країн учасниць Північноатлантичного альянсу не зазнала втручання у внутрішні справи з використанням блоку НАТО. У той же час війська Варшавського договору використовувалися у придушенні Москвою демократичних рухів Угорщини (1956) і Чехословаччини (1968).
Західний напрямок інтеграції є більш привабливим в силу декількох причин. Україна матиме змогу зберегти цілісність і незалежність. Україна збагатиться досвідом західної моделі цивілізації, укріпиться технологічно і організаційно, розширить свій культурний діапазон.
Процес інтеграції не буде миттєвим, а геополітичні трансформації на європейському континенті триватимуть. Ніхто достеменно не скаже, що буде з Європою через 15-20 років, але Україна виграє час для реформування й укріплення державності.
Інтеграція в Європу не панацея, а єдино доцільний сьогодні напрямок для України
Насправді сильну і потужну Україну не чекає ніхто і ніде, але методи боротьби за панування на Заході не такі варварські як на Сході. Заходу ми потрібні як ринки збуту, дешева робоча сила, родючі чорноземи і противага Росії. Росії ми потрібні як житниця, слов'янський генофонд, гарматне м'ясо і стратегічний простір для експансії. Ні ті, ні інші не підозрюють, що на межі боротьби цивілізацій народжується новий світ...
У нас є постійні національні інтереси. Нас цікавить західна динамічність, західна організованість, західні технології. Ми повинні також визнати, що Україна має стратегічні інтереси на Сході — це російський і туркменський газ, азербайджанська та російська нафта тощо. Це і захист національних прав наших співгромадян на Кубані і Далекому Сході, в Москві і Санкт-Петербурзі. Але захистити національні інтереси на Сході ми зможемо лише за умови входження в Північноатлантичний альянс.
Разом з процесами регіональної інтеграції розкручуються процеси глобальної децентралізації. Болісно і криваво йдуть дезінтеграційні процеси на Балканах, наростають децентралізуючі тенденції в Російській федерації.
Порушення балансу сил може призвести до зміщення геополітичних центрів тяжіння в різних регіонах світу. А привид фінансової кризи, який ходить світом, робить цей процес непередбачуваним.
ХХ століття принесло світові жахливі антилюдські ідеології, з вини яких у війнах загинули десятки мільйонів людей.
У цьому динамічному, нестабільному та хиткому світі Україна має утвердитись як держава. Для цього потрібна інтеграція нації та консолідація всього суспільства навколо спільної мети — ідеї утвердження державності і виживання нації.
Кожна нація намагається віднайти власну нішу в системі міжнародних відносин Щоб утвердитися у світі, треба бути готовими до гнучкої дипломатії та безкомпромісної боротьби. Усі тимчасові союзники дбають лише про власні інтереси. Покладатись треба тільки на власні сили. Національні інтереси мають стати першочерговими у зовнішній політиці. Рахуються тільки з сильними і наполегливими. У світі діє жорсткий закон природного відбору. Виживають найсильніші. Чомусь пацифізм проповідують найбільше ті, хто озброєний до зубів. Що це як не лицемірство? Історія людства — це запекла боротьба культур, націй та соціальних станів. Усе, що декларується сильними світу, є лише красивими словами. Ім це потрібно для консервації існуючого стану речей. Розмови про добрі наміри і справедливість це promotion окозамилювання Поступаються і примирюються лише з тими, кого не можна перемогти.
Україна створила прецедент у світовій історії — відмовилася від ядерної зброї та ядерного статусу. Але Україні гарантувалася безпека, цілісність і незалежність. Серед гарантів була і Росія, політики якої сьогодні висувають територіальні претензії до України. Якщо гаранти не дотримуються зобов'язань то чи повинна Україна пасивно спостерігати за нездоровими домаганнями?
До речі, після того як посткомуністична Україна відмовилася від ядерної зброї, демократична Франція, незважаючи на шалений тиск світового співтовариства під час мораторію на ядерні випробування, таки провела ядерні вибухи в Тихому океані.
Це знову-таки доводить, що рахуються тільки з сильними і впертими. Тому задля забезпечення територіальної цілісності і суверенітету необхідно проводити розумну і зважену політику, чітко і жорстко вимагати гарантій безпеки, щоб наші сусіди без консультацій з нами не проводили нашими кордонами чи територіями ніяких ліній розподілу. Україна не Гондурас і не Парагвай, вона мала третій за розмірами ядерний арсенал у світі і необхідно вимагати особливого, саме особливого статусу безпеки, бо ніхто, крім нас, не відмовився від ядерної зброї. Якщо з Україною не рахуватимуться, то чи захочуть інші повторити її досвід? Ні, всі будуть пхатися до ядерного клубу.
Будемо сподіватися, що молоді українські політики знайдуть механізми утвердження потужної і міцної демократичної України у XXI ст. І вона не буде розділеною фронтовою лінією цивілізацій. Українському народові не потрібна квола державочка-сателіт. Нам потрібна велика, демократична Україна. Держава, яка стане потужним суб'єктом світової політики і гарантом забезпечення прав людини у регіоні.
Україна третього тисячоліття має стати центром тяжіння для всієї Східної і Центральної Європи. У цьому її геополітичне завдання.
Немає коментарів:
Дописати коментар