Геополітична думка України. Іщук Володимир Михайлович. Архів публікацій
Цивілізації
Всеукраїнський громадсько-політичний тижневик «Українське слово»,
Число 26 (3181), 26 червня – 2 липня 2003 року. МІЖНАРОДНА ПАНОРАМА
Газета заснована в Парижі у 1933 році. Засновник в Україні: Фундація ім. О.Ольжича. Реєстрація Державного комітету України у справах видавництв і поліграфії та книгорозповсюдження Серія КВ, № 126
Протистояння цивілізацій
© Володимир ІЩУК
З початком нового століття ісламський чинник стає дедалі відчутнішим у глобальній політиці. Адже найбільш значні геополітичні зрушення і зміни самого характеру міжнародних відносин прямо чи опосередковано пов'язані з мусульманським світом.
Напруження, а подекуди й збройне протистояння, між представниками християнського та ісламського світів вказують на подальше поглиблення протиріч і зіткнення їхніх інтересів.
Раціональні причини
У світі дедалі інтенсивніше відбувається перерозподіл ресурсів і сфер впливу. Більшість світових покладів нафти і значна частина газових родовищ розташована саме у межах ісламського селу — у Перській затоці і Каспійському макрорегіоні. Тому більшість гарячих світових конфліктів відбувається на Близькому Сході, Кавказі і в Центральній Азії.
Значна частина ісламських країн в економічному плані перебуває не лише на периферії, а подекуди й взагалі за межами глобальних світових процесів Науково-технічний прогрес, з огляду на світоглядну специфіку цієї цивілізації, відбувався здебільшого за межами ісламського світу. Але інформаційна революція і стрімкий розвиток засобів комунікації (зокрема телекомунікаційних мереж) вплинули на усвідомлення власних інтересів надзвичайно пасіонарної частини мусульман.
Нерівномірність соціально-економічних перетворень у світі найбільш разюче проявляється саме у рамках ісламської цивілізації. Тому багато ісламістів обурюються від розуміння несправедливості сучасної системи міжнародних відносин.
Існує національний та інтернаціональний різновиди ісламського радикалізму. Представники першого вважають, що вирішити власні проблеми можна шляхом здобуття власної державності, другі ж виступають за поширення всесвітньої ісламської революції.
Національно-визвольні рухи є досить вагомими. Визвольні війни різної інтенсивності точаться по усьому периметру ісламського світу. На Балканах — боснійці і албанці, в Росії - чеченці, в Ізраїлі - палестинці, в Індії — кашмірці, у Китаї —уйгури. У межах самої ісламської цивілізації за власну державність змагається багатомільйонний курдський народ.
Потужні теракти довели серйозну небезпечність ісламських інтернаціоналістів. Серед них одіозні — Аль-каіда, Талібан, рух ваххабітів тощо, їхня основна мета — створення Всесвітнього ісламського халіфату із центром у Мецці і підпорядкованими їй Джамаатами у всьому світі.
У цілому прояви конфлікту цивілізацій можна спостерігати на декількох рівнях: національному, релігійному, економічному, культурному, ідеологічному, мілітарному і навіть кримінальному, але глибинні його причини криються у ірраціональній площині.
Ірраціональні причини
Християни і мусульмани мають суттєві розбіжності у світорозумінні та ціннісній пріоритетності, які подекуди призводять до несприйняття логіки дій один одного. Щоб зрозуміти це, розглянемо стрижневу відмінність макрохристиянського, й ісламського світоглядів.
Колись християнські цінності лаконічно виражалися у заповітах любові до Бога і ближнього. Жодна світова морально-етична система не запропонувала кращого сповненого любові і миру еталона чеснот. Але свого часу західний образ мислення зазнав, на перший погляд, не дуже помітної, проте дуже суттєвої корекції.
В епоху Ренесансу на Заході відбулося суттєве перетасування основних християнських пріоритетів. Почалося возвеличення людини взагалі, натомість відбувалося поступове відсунення БОГА на другий план. З того часу інтенсивно формується світогляд і ідеологія гуманізму. Відтоді ЛЮДИНА визнається центром світобудови і основною цінністю Заходу.
Зміна духовних пріоритетів яскраво проілюстрована у словах італійського гуманіста Марсиліо Фічіно: «Людина не бажає ні вищого, ні рівного собі і не допускає, щоб над нею існувало що-небудь, не підвладне їй... Вона всюди прагне владарювати, всюди хоче бути возвеличена і намагається як Бог, бути всюди». Згодом зять Карла Маркса П.Лафарг заявив, що «необхідно встановити перевагу людини над Богом».
Індустріальна епоха і науково-технічний прогрес сприяли збільшенню попиту на дослідження природничої і технологічної науки, інтелектуально, емпірично, методологічно і понятійно обмежені представники якої увірували в те, що начебто Бога взагалі немає.
Тому логічно для західного світу Людина стала головною цінністю, а захист прав і свобод людини став основним ідеологічним пріоритетом політики Заходу.
Аллах акбар (Бог великий!); Ла іллах ілла Аллах (Немає бога окрім Бога!); Мохаммед расул Аллах (Мохаммед посланець Бога!) — це шахада, символ віри кожного мусульманина.
У світі нараховується майже мільярд віруючих, яхі сповідують іслам. Слово «іслам» означає «покора», «відданість», «присвячення». Слово «мусульманин» означає «той хто сповідує іслам», або «вірний ісламу». Справжні мусульмани розуміють це як глибокі і сердечні стосунки із самим Всемогутнім.
Мусульмани вважають свою віру логічним продовженням одкровень сформульованих давніми пророками – Ібрагімом (Авраамом), Якубом (Яківом), Мусою (Мойсеем), Ісою (Ісусом). Писання (Біблія) вважається в ісламському світі неперевершеним одкровенням Бога. Водночас четверта сура Корану зауважує: «Люди Писання (юдеї та християни) помилились: євреі у зламанні Угоди і зведенні наклепу на Марію та Ісуса, а християни у піднесенні Ісуса до рівня Бога». Ісуса вони визнають великим пророком, але не ототожнюють його з Всевишнім.
Отже, головною, абсолютною і беззаперечною цінністю ісламського світу є БОГ, а основною чеснотою мусульманина вважається сердечна і щира відданість Всемогутньому.
З огляду на світоглядні відмінності західної та ісламської цивілізації можна зробити висновок, що на рівні основних цінностей, які присутні у свідомості представників цих світів, відбувається змагання за першість «ЛЮДИНИ» і «БОГА».
Взаємні упередження і подвійна мораль
У системі взаємних упереджень є ціла низка нагромаджень і нашарувань, аналіз яких потребує окремого дослідження. Але не вдаючись у деталі, можна відзначити, що представники західного світу нерідко мають уявлення ніби вони культурно і цивілізаційно вищі за мусульман, адже вони йдуть в авангарді науково-технічного прогресу. Водночас ісламісти (зокрема араби і перси) не почуваються культурно нижчими, оскільки свого часу саме вони створили алгебру, геометрію, астрономію, чудову поезію, багату і розвинену філософію та культуру. До того ж, до XIV ст. Захід був значно відсталішим відносно ісламського сагу.
В колі християнських країн шириться міф про жорстокість і безжальність мусульман. Аргументом на підтримку цього є те, що у деяких країнах живуть за законами Шаріату і зокрема практикується побиття камінням. Ісламісти навпаки вважають християн найбільш агресивними і жорстокими. Аргументи — хрестові походи в минулому, сталінський та гітлерівський режими нещодавно, геноцид чеченського народу сьогодні.
Християни вважають мусульман варварами за технологічну і наукову відсталість. Мусульмани переконані у обмеженості християн, які на їхню думку перебувають у полоні хибних матеріалістично-індустріальних уявлень, міфів і забобонів.
Результатом взаємних упереджень стає відверта ненависть, яка згодом переростає у ескалацію гарячого конфлікту. Внаслідок чого ширяться нестабільність, сутички, теракти і війни. У кожної сторони конфлікту свої методи. Християни проводять масовані військові операції з використанням високотехнологічноі зброї, а мусульмани чинять запеклий опір методами мобільної партизанської війни, використовуючи диверсійні і терористичні акції.
Протистояння чи компроміс?
Історія людства — це історія конфліктів. Загальнолюдська мораль засуджує будь-які прояви насильства. А міжнародне право визнає легітимним лише насильство здійснене державою (війни, страти, поліцейські операції, обмеження свободи громадян тощо). Застосування сили з боку недержавних політичних угруповань (диверсії, терористичні акції, повстання і революції) за невеликим винятком (наприклад успіх повстання або революції) жорстко засуджуються міжнародними і внутрішніми законами.
Останнім часом найбільш поширеною формою боротьби нелегітимних угруповань є тероризм. Попри цілком природне і логічне засудження цього ганебного явища, не можна не помічати, що однією із причин його виникнення нерідко стають антилюдські дії деяких держав або наддержавних угруповань (анексії, агресії, геноцид, експлуатація, дискримінація).
Силове вирішення конфліктних ситуацій сьогодні, як правило, не вирішує усіх проблем. До того ж, як військові операції, так і терористичні атаки несуть страждання і смерть здебільшого невинним. У війнах останнього часу 90% жертв складають невинні мирні жителі.
Як не дивно у конфлікті майбутнього найбільш вразливими будуть саме великі держави, адже терористів ідентифікувати, локалізувати і нейтралізувати дуже важко. Це не уніфікований супротивник минулих війн. Мілітарна могутність і роздуття спецслужб і посилені заходи безпеки не в змозі повною мірою запобігти новим терактам.
Теракти у Нью-Йорку, Вашингтоні, Москві, Ер-Ріяді, попри всю відмінність у мотиваціях суб'єктів нападу, доводять, що конфлікт цивілізацій виходить на якісно новий і надзвичайно загрозливий рівень. Тому, з огляду на загрозу ядерного тероризму, світ має стати більш толерантним. Для впливових і потужних держав — це привід замислитися над власними інструментами політики та нормами світосприйняття.
Підписатися на:
Дописи (Atom)